Jun
21

Mina blodkärl blev 42 år yngre

By

Som ni kanske redan sett så länkar jag på sidan Om Karl Arfors till en artikel om hur kost kan påverka våra blodkärl, som  jag själv hade äran att vara med i.

Då det är en mycket intressant artikel vill jag lyfta fram den igen.

Nedan följer ett utdrag samt en länk till hela artikeln

När Karl Arfors slutade med socker och mjöl blev hans blodkärl 23 år yngre. Med tillskott av rödbetsjuice, kosttillskottet L-argiplex, c-vitamin och folsyra föryngrades de ytterligare 19 år! 70 år gammal hade han nu lika fina blodkärl som en 26-åring.

”Jag blev väldigt förvånad att man kan påverka sin hälsa i så hög grad utifrån vad man äter”, säger Karl Arfors som vet vad han talar om. Han är professor i mikrocirkulation och inflammation och forskade under många år bland annat i USA.

”Förut åt jag som folk äter mest. Även om jag alltid använt riktigt smör. Men jag skar bort fettkanten på köttbiten och drack en öl eller två till maten. Mesta av nyfikenhet gjorde jag en arteriografi som visade att jag vid 69 års ålder hade blodkärl som var i paritet med min kronologiska ålder.”

Så han bestämde sig för att ändra sin kost. Som nummer ett kom att sluta äta socker och, inte minst, mjöl.

Läs hela artikeln här: Är dina kärl en tickande bomb?

Önskar en fortsatt trevlig midsommar!

Hälsningar Karl Arfors

Categories : Karl Arfors

Comments

  1. Gäst skriver:

    Det här med ”rödbetsjuice” hörde jag att Jonas Bergqvist talade om. Han avslutade sin föreläsning med att rekommendera rödbetsjuice:
    http://urplay.se/Produkter/183315-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Kost-halsa-och-prestation

    Det är något jag inte alls hade hört tidigare. Karl – pressar du egen rödbetsjuice eller köper du färdig? Vad är det som är så bra med rödbetsjuice?

    • Karl E. Arfors skriver:

      Käre Gäst,
      Jag köper RÅ från http://www.wellnox.se och särskilt då balans med en blandning av rödbetor och lingon, som ger en härlig smakbalans, lite mer syrlig med lingon tillsatsen.
      Mer information på Wellnox.se ssk om nitric oxide som fick sitt Nobelpris 1998, men som läkare ännu inte förstått vidden av.
      I mikrocirkulationen är det NO som reglerar blodflödet och trycket i den perifera cirkulationen. Mer om detta senare
      /karl

      • hemul skriver:

        Rödbetor har ju haft ryktet att vara hälsobringande i långliga tider. Men jag undrar om man inte lika gärna kan äta rödbetorna hela? Är det något speciellt med juicen? Jag förstår om man inte ska koka dem, men råa rödbetor är också rätt gott, även om lite riskabelt att äta (för kläderna).

        • hemul skriver:

          Sorry! Ser nu att min fråga redan fått svar nedan och att det går bra att koka dem också. Då så. Bara att köra.

  2. Gäst skriver:

    Måste det vara i form av juice? Skulle inte kokta rödbetor vara ett bra alternativ?

    • Karl E. Arfors skriver:

      Självklart kan Du koka rödbetor ssk nu på tidiga sommaren då det går relativt fort – annat är det när man på vintern får koka mer än en timme ibland (dom verkar torka och träa till sig när man förvarar inomhus. En riktig matkällare med bakterier som håller grönsakerna i fuktighetsbalans vore även bra.
      Juicerna håller väldigt höga halter av nitrater och blir därför enkla och effektiva. Jag äter själv ofta rödbetssallad
      /karl

  3. Anna skriver:

    Härligt att höra om så dramatiska förbättringar. Finns några data på om patienters blodtryck förbättrats med denna metod?

    Alternativ till rödbetsjuice: För att få mycket nitrat kan man också se till att äta mycket gröna blad, som spenat eller rödbetsblad. Syrade rödbetor är väldigt gott faktiskt och enkelt att göra. Ugnsbakade rödbetor är också lätt att laga. Gott med fetaost eller getost till.
    Smoothies av råa rödbetor borde man också kunna göra, men jag har aldrig provat.

    • Karl E. Arfors skriver:

      Det finns ännu inga regelrätta studier – men mycket anekdoter och rykten om trycksänkningar som många erfar efter några veckors inmundigande av juicen Balans – hälften/hälften rödbetor och lingon.

      Jag skall återkomma med en samlad diskussion om nitraters effekter på mikrocirkulationen och varför man inte skall använda medel som dödar bakterier i munnen.
      /karl

  4. Professor Göran skriver:

    Hej,

    Det gör mig väldigt glad att se att en forskare med gedigen erfarenhet inom medicinen ger sig ut i den offentliga debatten genom att starta en blogg och propagerar för hur dramatiska hälsovinster kan uppnås genom en omläggning av kosten.

    Själv är jag metallurg med flygmotormaterial som specialité och har forskat en hel del inte minst som adjungerad professor på Chalmers de senaste tio åren.

    Som allvarligt hjärtsjuk sedan femton år och med en allvarligt sockersjuk fru har vi upplevt egna dramatiska hälsoförbättringar med LCHF-kost och ingen av oss tar heller några mediciner. Min kärlkramp håller jag dock i schack med rejäla doser E-vitamin som då kanske kan betraktas som medicin.

    Det där med rödbetsjuice låter intressant. C-vitamin tror jag också är intressant sedan jag läst vad Linus Pauling själv har skrivit om saken.

    • Karl E. Arfors skriver:

      Välkommen själv professor Göran. Jag var en av dom första i Sverige som började arbeta med ”fria radikaler” och skall så småningom komma in och berätta om bästa sätt att mota radikalerna. Måste få upp lite intresse först för min nya blogg. Jag lärde känna Linus Pauling väl när jag bodde i
      La Jolla, CA och kunde berätta om våra C-vitaminresultat på ”rökande hamstrar” – som jag lägger ut om några veckor.
      Rökande hamstrar lär oss om inflammation 2014/07/22

      Vi kunde mota de ”fria radikalerna” som blossandet gav upphov till rätt effektivt med C-vitamin och han var nog lite förtjust över dessa resultat – annars vet man ju inte vad som initierar arteriosklerosen. Rökens innehåll av fria radikaler lät glycocalyx falla samman så att vita kunde fastna under nån knapp timme för att sen börja rulla igen. se Glycocalyx: lagret i kärlväggen som reglerar inflammation 2014/06/07
      Jag gillar även dina betraktelser
      /karl

  5. Barbro Jangmo skriver:

    Hej Karl!

    Pressar egen rödbetsjuice!
    Min undran är!
    Hur mycket är optimalt för god hälsa?
    Späder min rödbetsjuice med lika delar vatten och så pressar jag i en citron.
    Späder jag med för mycket med vatten?
    Brukar pressa så jag har hela veckan, det kan väl inte vara någon fara när jag har citron i? Eller?

    MVH
    Barbro Jangmo

    • Karl E. Arfors skriver:

      Barbro,
      Spädningen spelar nog ingen roll. Ca en deciliter koncentrerad saft morgon o. kväll som spädes till till lämplig smak enl. din egen önskan. Med citronen får du lika surgörande effekt kanske som med sur-lingon.
      Det finns en uppsats från Canada, som visar att sur lingon har lika bra effekt på diabetes 2 som metformin.
      /karl

  6. Gäst skriver:

    I LCHF-magasinet 4/2012 finns en Toxisk epistel av Bo Zackrisson:
    ”Ät ditt bacon med gott samvete – glöm myten om den farliga nitriten”
    http://www.munsomedia.se/losnummer/

    Nitrit är alltså bra för hälsan – har kärlvidgande effekt och sänker blodtrycket (Kväveoxid, NO, nitric oxide)

    Citat:…”90 procent av utifrån tillförda nitriter kommer från grönsaker!…ruccolasallad, bladsallad, selleri och rödbetor och om du laddar in en rejäl portion av dessa grönsaker får du i dig mer nitrit än om du stoppar i dig 400 varma korvar”Slut citat…

    Det verkar som det är de mjuka salladsbladen som är mest hälsosamma vad gäller nitrit till skillnad från t ex isbergssallad.

    Igår kokade jag rödbetor (eko) som jag äter kalla till kalops. Det blev 8 portioner kalops av Coop Änglamarks Fransyska, 1,1 kg, kort datum 74 kr. LCHF är inte dyrt, inte ens till ordinarie pris 144 kr. Rödbetorna (eko) var det medlemspris på, 10 kr för 1 kg. Jmf en hamburgare med pommes eller en varmkorv på stan!

  7. Mats Tärning skriver:

    Hej Karl,
    Bra inlägg och tack för att du belyser effekten av rödbetsjuice. Vi har flera liknande historier som börja komma in till oss från våra kunder där också flera av berättelserna tar upp tydliga förbättringar av deras blodvärden. Några av dessa historier nämner också ett troligt samband till att deras blodtryck stabiliseras.
    Nu är ju det i och för sig med våra RÅ drycker som har även har lingon som ingrediens, men där har rödbetans nitratrika innehåll en stor påverkan – det vet vi ju.
    Hälsar,
    Mats Tärning

  8. Karl E. Arfors skriver:

    Mats, här finns en mätning av nitrateffekten på det diastoliska blodtrycket -3.7mm
    Hg. Detta var ett medelvärde och där finns en del som svarar bättre och några som går helt åt andra hållet även.

    Figure 1. Effects of 3-Day Dietary Supplementation with Inorganic Nitrate or Placebo on Systolic (Panel A) and Diastolic (Panel B) Blood Pressure in 17 Healthy Volunteers.
    The diastolic pressure was reduced by 3.7 mm Hg after nitrate supplementation (P<0.02), whereas systolic blood pressure was not significantly changed

    När jag får tag i diagrammen skall jag senare lägga in dom i bloggen
    /karl

  9. Lars Pekkala skriver:

    Hej Karl,
    Har en fråga som jag hoppas att du kan och vill svara på.

    Att rödbetssaften gör en markant skillnad, det kan jag intyga, kan prestera mycket mer när jag gör mina promenader i en varierande terräng.

    Nackdelen är att det höjer mitt blodsocker, (är diabetiker), till värden som jag definitivt inte gillar.

    Vet du om det finns någon typ av nitrat-tillskott som kan höja produktionen av kväveoxid och består av mindre kolhydrater?

    Har ätit LCHF i 8år och inte behövt ta något insulin sedan 2 dagar efter kostomläggningen.

    Läser att du skriver att surlingon har samma verkan som metformin, det kanske fungerar tillsammans med rödbetssaft?

    /Lasse

    • Karl E. Arfors skriver:

      Det finns en canadensisk uppsats som visar att lingon som är en av de bästa antioxidanter som finns enligt moderna studier har metformin effekt som är uttalad.
      Blandningen hälften rödbeta hälften lingon minskar sockerhalten och till för en naturlig metformineffekt utan metforminets i vissa fall förekommande biverkningar.
      Skicka email till arfors@gmail.com kan jag skicka uppsatsen.
      /karl

  10. Annelie skriver:

    Hej Karl,
    Om jag förstått din artikel rätt så om man tar kosttillskottet Argi+ med komplexet L-arginin, c, d, k och b-vitaminer, folsyra och inga konstgjorda kemikalier så har jag chans att föryngra mina blodkärl ca 19 år och då i förlängningen även minska risken för hjärt och kärlsjukdomar?
    Mvh Annelie

  11. cecilia justusson skriver:

    Vill läsa nya inlägg!!!

  12. Karl E. Arfors skriver:

    Människor reagerar förstås olika beroende på vad man äter för övrigt och vilken livsstil man har. Vissa reagerar helt tvärtom på Arginin – man får pröva sig fram och läs artikeln:
    http://karlarfors.se/wp-content/uploads/2014/03/hjärtkärl12-kopia.pdf

    skriven av Cammila Waldenström i den numera nedlagda tidningen Hälsa.
    Där finns nog även Olle Haglunds adress som även mäter Kärlstelhet. det är ett fåtal som reagerar bakvänt med Arginin.
    Det viktigaste är att ta bort de snabba kolhydraterna, som socker och mjöl, som är helt förgörande för kärlstelheten och arteriosklerosen som kommer med åldern och kosten. Dessutom gör för högt sockerintag att proteiner i kroppen karamelli-seras eller försockras och tappar då funktion och man blir stel i leder och ligament.

    Artroser, som man får av försämrade broskceller kan bara minskas om man tar bort socker och mjölmat ur dieten. Skälet till detta är att de celler som fått socker på sig är försockrade för alltid. Broskcellerna omvandlas väldigt långsamt och förnyas mycket lite. Från 50-60årsåldern måste man vara utomordentlig försiktig med allt som smakar sött. Jag säjer som Tore Persson: ”Spotta ut det”
    Titta på ”Varför Läkarna inte förstår sockerproblematiken” i högermarginalen
    /karl

  13. Anders S skriver:

    ”Om det smakar sött, spotta ut det”

    Läste att Karl Petrén för 100 år sedan ordinerade sina diabetespatienter 500 gram lingon per dag. Verkar mycket eftersom det ger 35 gram kolhydrater.

    Osockrade lingon finns i frysdiskarna men var hittar jag osockrad rödbetssaft?

    Närmaste ICA hade en sörja från Proviva med massa tveksamheter.

    Köpte Brämhults blandning av rödbetor (54 %), äpple (41,5 %), citron och ingefära samt c-vitamin. Den har 8,5 gram kolhydrater per 100 gram enligt innehållsförteckningen och smakade väldigt sött. ½ sådan flaska, 380 gram, 2 ggr per dag blir drygt 32 gram kolhydrater per dag.

    Enligt Fineli ger kokt rödbeta och lingon ca 7 gram kolhydrater per 100 gram och äpplen 2-3 gram ännu mer.

    I artikeln i mat&hälsa som du länkar till skriver du att sädesslag innehåller mycket omega-6 som är inflammationsframkallande. Enligt Fineli ger vete, råg, korn och majs drygt ½ gram linolsyra per 100 gram vilket är jämförbart med smör och kokos. Havre 1.5 gram. Soja nästan 12 gram.
    Problemet med de vanliga sädesslagen är väl snarast gluten, vissa proteiner och kolhydraterna. Kött från djur som fötts upp på soja och raps är en annan sak.

  14. Åsa Nisse skriver:

    Jag fick tipset och länken från Kostdoktorn där jag ställde en fråga om hur jag kan gå ner i vikt. Jag har i hela mitt 75 åriga liv vägt 70-74 kg 1.78 cm lång men efter hjärtklaffsbyte 2012 sattes jag på olika statiner som visade sig efter flera år vara farliga för mig, varför jag beordrades att sluta med dem och i stället äta havregrynsgröt och rårörda lingon med lactosfri mjölk för att få ner kolestrolvärdet.

    Mitt egentliga problem är att ena halspulsåder är igenslaggad till 80 procent som gör mig blind på ögat lite då och då, därför måsta jag ha kolestrolsänkande statiner som jag är extremt allergisk mot, därför sattes jag på havregrynsgröt.
    Jag har aldrig rökt eller nyttjat sprit och dansat flera gånger i veckan. Huvud, armar och ben är slanka som tidigare, men magen ser ut som en fotboll 86-87 kg fast jag knappt äter någonting. Fiskgrytor och grötfrukost är det enda jag äter. Ingen lunch och inga mellanmål. Frukt har jag slutat med eftersom 4 äpplen är som att få i sig ett halvt kilo strösocker.

    Inget salt eller godis och långa promenader varannan dag.

    Har du några tips som får ner vikten och kolestrolnivån på mig.

    Tack på förhand.

    Åsa Nisse.

  15. Gunilla skriver:

    Jag har införskaffat råsaftcentrifug och tänkte ”bli nyttig”. Rödbetor var ju givet. MEN så har jag läst att det kar på de röda blodkropparna, och jag har ”tjockt blod” och man vill gärna sätta mig på waran typ.
    Jag vägrar.
    Men råsaften lade lite krokben. Stämmer detta med rödbetor?
    Önskar jag klarar dem då de är så..komletta!

  16. Gunilla skriver:

    fasen.. rödbetor sägs göra blodet tjockt.. Skrev fel.. Sorry

  17. Gunilla N skriver:

    Jag äter redan Waran och får enligt min onkolog inte äta särskilt mycket gröna bladgrönsaker, och tydligen inte heller rödbetsjuice.
    Man vill ju inte laborera med kemin i kroppen när man inte har en jäkla susning vad som sker ”därinne”.
    Men lingon och sur lingondricka?

    Kan Karl försöka räta ut frågetecknen blir jag mkt tacksam

    GMN

  18. Hej Karl.
    ETT NYTT FÖRSÖK att nå din hemsida.
    Enligt min support fattas det ”en liten bit av en kod” på din hemsida, för att kunna kommunicera.
    På min suveräna MacBook Pro har jag försökt med både genvägar o omvägar, som man kan göra med Appledatorer, för att kunna skriva till din hemsida, utan att lyckas. Jag får beskedet att ”Safari kan inte hitta servern”. Väldigt trist.
    Hälsningar
    Margit

  19. Mumbo Jumbo skriver:

    Och ändå är du här och skriver? Fantastiskt ändå vad genvägar och omvägar på MacBook kan åstadkomma!

    Nog fattas det ”en liten bit av kod”, man det är nog inte på Karls sajt… 😉

  20. Marie skriver:

    Kan L Argiplex hjälpa torra slemhinnor också?

Leave a Reply